torsdag 25. april 2013

Hengekøye

Når jeg nå sier hengekøye vil jeg tro det er noe mange forbinder med noe man eventuelt har i hagen eller tilsvarende.

Jeg selv oppdaget hengekøye for turbruk i fjor vår/sommer. Starta først ved å teste en enkel nettingkøye som ikke var all verden. Dette fordi det ikke eksisterte slike ordentlig turkøyer lett tilgjengelig i butik her til lands.

I fjor sommer importerte jeg da grunnet dette en hengekøye fra England. Var ikke bare bare å få den inn i Norge da posten viste seg fra sin mest firkanta side da så den lå i tollen å koste seg i over 1 uke ekstra, men ikke la dette skremme deg fra å importere selv. I de aller fleste tilfeller går pakker lett gjennom. Det er bare i noen tilfeller posten tar en mer pirkete kontroll og blir ekstra morro å ha med å gjøre.

Hengekøya jeg endte opp med å velge var en Camping Hammock fra DD Hammocks. Dette grunnet at den har myggskjerm siden man kan velge å legge seg inni den på sommertid når myggen herjer som verst eller når der litt kjøligere i været kan legge inn isolering inne i køya. Når det kommer til isolering kan man kjøpe ett underquilt man kan henge under køya som isolerer eller man kan gjøre slik som jeg gjorde nå sist helg å la ett liggeunderlag av typen Bamse inne i den.

Jeg har i løpet av fjoråret brukt min køye på mange turer og sovi meget godt i den. Den er enkel å sette opp og lett å ta ned. Slipper myggplagen når man skal sove også. Det negative er jo vis man er litt frysepinn kan det være lurt å ha ett underquilt siden man kan og får ett varmetap på undersiden der soveposen blir komprimert av kroppsvekten.

Som litt skjerming mot elementene har jeg i fjor benyttet meg av en tarp som jeg kjøpte hos Magasinet. Denne har fungert meget bra og i seg selv var den ikke spesielt dyr heller. En vekt på 1kg for en på 3x4m er jo ikke så veldig galt heller og har vist seg å fungere ypperlig. Særlig vis og når man har vært flere ute så har man kunnet sitte under tarpen å slappe av samt sove under den uten problemer. Nå i år derimot valgte jeg å kjøpe en litt mindre tarp for de gangene jeg er alene eller ikke orker/gidder å drasse med meg den større tarpen. Den nye tarpen fant jeg i England og med en vekt på 500gr inkludert barduner og festesnorer er det ikke verst. Lett å sette opp og passer ypperlig mot den hengekøya jeg bruker per dags dato også.

De svarte reimene som kan sees ved siden av posen med tarp og køye er slike man kan bruke rundt treet. I de aller fleste tilfeller går det fint uten, men testet de raskt ut og var noe lettere å få strammet opp køya med de. Eneste negative jeg såvidt kan se er at ved større trær kan de by på ett problem da de ikke nødvendigvis går rundt helt.

Tarpen jeg kjøpte var en av denne typen: Tenth Wonder Ultraligt Tarpaulin

Ellers så har jeg kjøpt både køye og slikt på Ebay. Får køye m/frakt for totalt 240kr. Køye i seg selv kommer på like under 200kr så man slipper mva. + fortollingsgebyr.

Hengekøya
Hengekøye og tarp
Alt pent pakket sammen





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sider